29-30 okt

19.4 Intensiv helg. Dressyrdömning Dm i FIlipstad lörd och sedan va de fullt ös här hemma m Martin Ågewall.

Idag va de hela dagen och spekulanter 16.30.

Red Diveur igår…gick finfint. Red idag…gick inge vidare. Handen höll inte.

Har de senaste dagarna haft en inre analys av tränare och ens roll som tränare. Hur är de att vara tränare egentligen??Är de som vilket jobb som helst?

Vilket engagemang förväntas och vilket väntas tebax? Att va tränare  kontra ridlärare är en viss skillnad.

När man är ridlärare lär man ut saker. Där och då.

En tränare skall träna ett ekipage vilket innebär ett större engagemang. Händer inte alls ofta att ridande på ridskolan ringer sina ridlärare o diskuterar ridning vilket ofta görs av ”tränande” ekipage, Jättekul och är en del i tränarrollen.

Som tränare vill man vara med o stötta hela vägen till mål,långsiktiga och kortsiktiga.Man har funderingar runt upplägg gällande olika ekipage. Vad kan tränare förväntas av ryttaren?Beror lite på vad som försegåtts.

Vissa ekipage man tränar fladdrar omkring lite här o där….har en vision om att om man tränare för riktigt många kan man få lite bra av varje.Russinen ur kakan typ.

Detta tror jag är svårt av många orsaker. En är att ju mindre rutinerat ekipaget är ju svårare att värdera och förstå olika upplägg.

Man bör som tränare se en problemlista i varje ekipage och ha fokus på de viktigaste sakerna att åtgärda. Visst finns mkt att ”fixa” men allt blir inte bra på en gång.

Man byter tränare och den har en annan syn på problemen .Vid ideliga byten så försvinner fokus ofta på grundproblemet och det blir ett virrvarr.

Mer rutinerade ekipage kan man som tränare anse att i denna period när vi ska ex vis sätta byten så låter vi hästen blir rund i överlinje och lite kortare i språng. (exempel)  Man byter tränare mitt i detta då det kanske tillo med känns rörigt i träningsvardagen och byten ställer till de lite.

Då säger nya tränaren men och va kort den är i sprången ,längre språng o högre form. Kanske i oför sig rätt men inte enligt grundtränarens längre siktiga plan.

Man kommer tebax till gamla tränaren och får svårt att fortsätta enl plan.

Kunde för många år sedan tycka de va konstigt att vissa tränare hade ”problem” med att elever tränade för andra. Kan nu ha en förståelse för de.
Detta blir som ett förhållande på nåt vis. Idealet är en hemma tränare och en ”högre” tränare med samma linje.

Att ställa upp som tränare.. dvs hjälpa till med framridningar,samtal före/efter tävling,läsa protokoll etc….. Jättekul och viktigt men vad är elevens skyldighet??